Asiakastarina: As Oy Uivelo – Rivitaloyhtiö varautui sähköiseen tulevaisuuteen
Kokonaisuudistus toi turvallisuutta ja latausvalmiuden
Kohteemme As Oy Uivelo on Turun Hurttivuoressa sijaitseva 28 asunnon 1970-luvun rivitaloyhtiö. Yhtiössä toteutettiin kattava sähkösaneeraus, jossa uusittiin tontin sähkönsyöttökaapeli ja sähköpääkeskus, rakennettiin sähköautojen latausinfra sekä uusittiin autopaikkojen lämmityspisteet. Halukkaat saivat samalla mahdollisuuden hankkia omakustanteisesti sähkö- tai hybridiauton latausaseman.
Projektin päätavoitteena oli rakentaa kustannustehokas, turvallinen ja tulevaisuuden tarpeisiin sopiva ratkaisu. Samalla haluttiin varmistaa, että taloyhtiö ei sitoudu yhteen yksittäiseen toimijaan tai laitevalmistajaan, vaan ratkaisu pysyy avoimena ja muunneltavana.
Tarve uudistukselle nousi arjesta
Useampi asukas omisti jo hybridiauton, ja vanhaan 1970-luvun sähköjärjestelmään oli asennettu joitakin hidaslatausasemia. Järjestelmän kapasiteetti ei kuitenkaan enää riittänyt uusien latausasemien lisäämiseen, ja talviaikaan kuormitus kasvoi entisestään moottorinlämmityksen myötä. Tilanne osoitti selvästi, että järjestelmä oli teknisen käyttöikänsä päässä ja kokonaisuus oli syytä uudistaa.
Isännöitsijä Tuomas Reivosen mukaan hankkeessa haluttiin ennen kaikkea rakentaa pitkäikäinen ja joustava järjestelmä: “Tärkeimmät tavoitteet olivat kustannustehokkuus, tulevaisuuteen varautuminen ja turvallisuus. Ratkaisun haluttiin olevan sellainen, ettei taloyhtiö ole sidottu mihinkään yksittäiseen toimijaan - oli kyse sitten latausasemista tai kuormanhallinnasta. Kaiken tulisi olla tarvittaessa vaihdettavissa, jos esimerkiksi toimija menisi konkurssiin, hinnat nousisivat kohtuuttomiksi tai varaosia ei enää olisi saatavilla.”
Huolellinen suunnittelu ja onnistunut kilpailutus
Suunnittelu käynnistettiin latauspistekartoituksella ja hankesuunnitelmalla, jossa selvitettiin lähtötilanne ja esitettiin toteutusvaihtoehdot. Tämän pohjalta laadittiin urakkalaskentasuunnitelmat. Suunnittelu aloitettiin yhteisellä kokouksella taloyhtiön hallituksen ja isännöitsijän kanssa, jossa määriteltiin selkeät linjaukset ja sovittiin, että myös lämmityspisteiden ja kaapelointien uusiminen otetaan mukaan hankkeeseen.
Suunnittelija Joona Suominen kertoo: “Pääkeskuksen ja liittymiskaapelin kapasiteetit mitoitettiin riittävän suuriksi taloyhtiön nykyisiä ja tulevia tarpeita varten. Autopaikkojen sähköistys yhtenäistettiin niin, että latausasemat ja lämmityspistorasiat sijoitettiin samoihin pylväisiin, mikä selkeytti piha-aluetta ja vähensi pylväiden määrää.”
Aktiivinen valvonta varmisti laadun
Urakan aikana valvonta hoidettiin tiiviissä yhteistyössä urakoitsijan, suunnittelijan ja taloyhtiön edustajien välillä. Työn etenemistä seurattiin säännöllisesti työmaakäynneillä ja kokouksilla, ja ennen urakan vastaanottoa toteutus käytiin yksityiskohtaisesti läpi.
Isännöitsijä Tuomas Reivonen kuvaa valvonnan kulkua: “Työn aikana valvoja kävi tiiviisti työmaalla seuraamassa toteutusta. Pidimme aloituskokouksen, useita työmaakokouksia, vastaanottokokouksen ja jälkitarkastuksen.”
“Urakkaneuvotteluissa oli tärkeää, että suunnittelija-valvoja oli mukana, koska urakoitsijat esittivät vaihtoehtoisia ratkaisuja, joita maallikon olisi ollut vaikea arvioida.” Suunnittelija Joona Suominen avaa urakkaneuvottelujen merkitystä.
Suomisen mukaan myös yhteistyö oli sujuvaa ja tavoitteet yhteiset: “Urakoitsija toimi vastuullisesti ja toteutti työn sovitusti. Isännöitsijän ja hallituksen aktiivinen rooli helpotti vuorovaikutusta ja varmisti, että projekti eteni suunnitelmien mukaisesti.”
Konkreettisia hyötyjä ja tyytyväisiä asukkaita
Uudistuksen myötä jokaiselle autopaikalle saatiin latausvalmius, ja asukkaat voivat nyt hankkia oman latausaseman halutessaan. Latausasemien teho on aiempaa suurempi, ja sähköauton lataaminen onnistuu selvästi nopeammin kuin vanhoilla hidaslatausasemilla. Myös polttomoottoriautojen käyttäjät hyötyvät uusista tukevammista lämmitystolpista ja rasioista.
“Useampi asukas on jo hankkinut oman latausaseman tai harkinnut auton vaihtamista ladattavaan, nyt kun kotona on mahdollisuus ladata ajoneuvoa,” Reivonen kertoo.
Yhteistyö toi varmuutta ja sujuvuutta projektiin
Sekä isännöitsijän että suunnittelijan mukaan yhteistyö sujui erinomaisesti. Yhteistyö suunnittelijan, isännöitsijän ja hankkeeseen osallistuneiden hallituksen jäsenten välillä oli saumatonta. Isännöitsijä Tuomas Reivosen mukaan suunnitteluvaiheessa Joona osasi kääntää kansankielellä ja maalaisjärjellä esitetyt näkemykset ja tavoitteet oikeaan tekniseen muotoon sekä tuoda selkeästi esiin, mikä oli mahdollista ja mikä taas utopiaa tai liian tyyristä ollakseen järkevää.
Taloyhtiön tarpeet huomioitiin ja ratkaisuista keskusteltiin avoimesti. “Joona osasi aina perustella, miksi jotain kannattaa tehdä tai jättää tekemättä - samalla kuunnellen taloyhtiön näkemyksiä,” Reivonen kertoo. “Tarpeista ja ratkaisuista keskusteltiin avoimesti - niin plussista, miinuksista kuin kustannuksista. Taloyhtiön aktiivinen osallistuminen auttoi tekemään päätöksiä ja vahvisti yhteistä näkemystä,” Suominen täydentää.
Toteutusvaiheessa kaikilla osapuolilla tuntui olevan yhteinen tavoite: toimiva ja onnistunut kokonaisratkaisu. Ne harvat kerrat, kun jostain oltiin eri mieltä, saatiin asiat aina sovittua rakentavasti. Suunnittelija kiittelee erityisesti hallituksen kiinnostusta: “Monissa hankkeissa hallitus hyväksyy suunnitelmat ja jää sivuun, mutta tässä projektissa he olivat aktiivisesti mukana koko ajan.”
Katse tulevaisuuteen
As Oy Uivelo on nyt valmiina sähköisen liikenteen kasvuun. Kaikille autopaikoille on rakennettu latausvalmius, ja latauspisteet lisätään asukkaiden tarpeen mukaan. Järjestelmä perustuu avoimeen OCPP-protokollaan (Open Charge Point Protocol), mikä mahdollistaa operaattorin ja laitevalmistajan vaihtamisen ilman, että koko järjestelmää tarvitsee uudistaa.
“Suunnittelijan ja konsultin käyttäminen tällaisessa hankkeessa on enemmän kuin suotavaa. Näin varmistetaan, että järjestelmä palvelee taloyhtiötä myös tulevaisuudessa, eikä yhtiö sitoudu vuosiksi yhteen toimittajaan,” Suominen toteaa.
Reivonen summaa: “Perusteellinen suunnittelu ja tulevaisuuteen varautuminen kannattavat aina. Moni asia, joka helpottaa tulevaisuutta, on mahdollista toteuttaa kohtuukustannuksin, kun se huomioidaan ajoissa.”
Yhteenveto
As Oy Uivelon hanke on esimerkki onnistuneesta kokonaisuudesta, jossa huolellinen suunnittelu, kilpailutus ja valvonta toivat aikaan kestävän ja turvallisen lopputuloksen. Riippumattoman konsultin käyttö ja taloyhtiön aktiivinen ote varmistivat, että ratkaisut tehtiin taloyhtiön etu edellä. Lopputuloksena syntyi moderni ja pitkäikäinen ratkaisu, joka palvelee asukkaita pitkälle tulevaisuuteen.